טליה עלתה ארצה לבד בשנת 1999 מאופה שבבריה"מ. שם הייתה פעילה באקדמיה וסייעה רבות לקהילה היהודית. לאחר עלייתה ארצה החלה ללמד באולפן ועבדה בעבודות מזמנות עד שעברה את מבחני השפה שאפשרו לה להתקבל ללימודים בטכניון שבחיפה- שם המשיכה לדוקטורט. עם השנים שעברו פרידמן התחתנה והביאה לעולם שני ילדים. במרץ 22 כמה חודשים לפני יום הולדתה ה-50, החלה להרגיש כאבי בטן חזקים ונשלחה לקולונוסקופיה, שלאחריה התגלו ממצאים שהעלו חשד לסרטן. משם סדרת הבדיקות הייתה מהירה וכללה CT ,PET CT ומרקים.

החשד התברר כנכון. הרופאה האונקולוגית התקשרה "יש לך סרטן של מעי הגס כ-7 ס"מ עם גרורות בכבד כ- 14 ס"מ, אשר גדל כמשך שנתיים. זה מקרה מסובך, אבל אנו נאבק. ניתן לך טיפול כימותרפי…" ובאמת כך היה. באוקטובר 22 הכניסו לה פורט שאפשר לה להישאר פעילה בחייה, מספרת נטליה. "אחרי הפרוצדורה החזירו אותי לשכב כחצי שעה, אחרי 10 דק' חשבתי מספיק, צריך ללכת הביתה ופתאום תפסתי את עצמי שלא מסוגלת להחליף את החלוק הסטרילי לבגדים הרגילים בעצמי. בני עזר לי להתלבש. כשהגענו הביתה, לא הייתי מסוגלת להרים אפילו כוס ריקה. היה אוכל במקרר, אבל הדבר היחידי שרציתי היה מרק, לא משנה איזה. אבל לא מסוגלת להרים דבר, שלא נדבר על לחתוך ירקות. התחלתי לבכות. לאחר מכן, כתבתי לשכן שלי: האם הוא יכול לבשל ולהביא לי צלחת מרק? כעבור 3 שעות קיבלתי ממנו סיר של מרק עדשים. והעיקר שאבריא!"

את טיפול הכימו הראשון עשתה בביה"ח אסותא בלב המפרץ. "הצוות במחלקה היה מדהים. הכימו ערך כ-4 שעות ולאחר מכן הבקבוקון עם כ-100 מ"ל של 5-Fluorouracil היה על בטני. התפר על הפורט עדיין לא התרפא וכשהוציאו את המחט ממנו כאבים עזים התחילו ובקושי הגעתי הביתה".

למחרת עם חזרתה לעבודה הרבה אנשים הביעו תמיכה והביאו מתנות, וכל אחד רצה לעזור במשהו. הם אספו למענה 3,300 שקל כדי שתוכל לקח עוזרת בית שתסייע לה. "למזלי היו לי תופעות לוואי שאפשרו לי לצאת מהבית". כך, פרידמן המשיכה לעבוד כרגיל במהלך 12 טיפולי הכימו שעברה; 7 לפני הניתוחים ו-5 לאחר ניתוח של כריתת חלק ממעי.  אחרי שני טיפולי כימו, עברה לביה"ח רמב"ם למחלקת אונקולוגיה בטיפולו דר' זיסמן לירון. אחרי 6 טיפולי כימותרפיה ו-5 טיפולים ביולוגיים, הגידול הצטמצם משמעותית והגרורות הצטמצמו לחצי. בישיבה מולטידיסיפלינרית ברמב"ם הוחלט שהיא כשירה לניתוח! בפברואר 23, בוצע תהליך האמבוליזציה שבמהלכו מכנסים חלקיקים קטנים (אמבולים) על מנת לחסום את אספקת הדם לאונה הימנית הגרורתית ובמקביל להגדיל את האונה הקטנה השמאלית לפני הניתוח, אשר היתה אמורה לגדול ל-30% תוך 4 שבועות כדי לאפשר כריתה של האונה הימנית. ואז נשאלה השאלה מה כדאי לעשות כדי להגדיל את הכבד?

"קראתי ולא מצאתי מידע על האוכל שמגדיל את הכבד. אבל החלטתי שעליי לחשוב כמו כימאית: דומה מתמוסס בדומה והתחלתי לאכול כבד בקר". כעבור 4 שבועות בבדיקת CT כבד האונה השמאלית החכמה גדלה מ-330 ל-550 גרם, מה שאפשר לבצע את הניתוח ובחודש מרץ עברה כריתה של האונה הימנית ע"י אחראי תחום ניתוחי כבד בבית החולים רמב"ם דר' אילון להט. "אחרי 40 שעות בלתי נשכחות בטיפול נמרץ עם מסכת חמצן, קטטר, חוסר שתייה, שני אנשים שנפטרו לידי, לקחו אותי בכיסא גלגלים למחלקה ואחרי שלושה לילות, חזרתי הביתה". לאחר כחודש עברה פרידמן כריתה של חלק מהמעי הגס ע"י מנהל היחידה לכירורגיה קולורקטלית דר' גילשטיין חיים ובאופן סימבולי השתחררה לביתה ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. עם השבועות שחלפו היא השלימה עוד חמישה טיפולים נוספים שהתבצעו אחת לשבועיים. "אחרי כל טיפול או ניתוח צילמתי את עצמי ושלחתי את העדכונים עם תמונותי בסביבות ל-100 אנשים ב-3 שפות, כדי להראות להם ולעצמי כמה אני חזקה (מצורף קובץ תמונות בסוף הסיפור) כדי לשמח את עצמי הייתי קונה לעצמי בגד חדש. עשיתי פעמיים בשבוע מדיטציות והליכות והמון עבודות יצירה מקליפות פיסטוק אותן הענקתי במתנה".

בחודש יולי עברה את הכימותרפיה האחרונה ובאותו יום, היא גם נפרדה בצער מאימה ז"ל. ב-07.08.2023 ביום האחרון לשבעה הגיע בדיקת PET CT  נקיה ובישרה באופן סימבולי על ניצחון החיים.

"ביום הולדתי ה-51 הכנתי מתנה לעצמי – תרמתי 3,600 שקל למחקר לסרטן בפקולטה לרפואה בטכניון. מאז, כל שנה מחליטה לשמח את עצמי ומעבירה תרומה לחקר הסרטן. גם בבדיקת ה-PET CT האחרונה ב-20.02.2024 נמצא שהכל נקי!!! אני מודה לכל האנשים היקרים והאהובים שפגשתי במהלך 25 שנים האלו על העזרה, על האהבה, ועל התמיכה במיוחד בשנה וחצי האחרונות".

מאחלת לכולנו בריאות איתנה, אהבה נצחית, אושר ושמחה,

נטליה

הורדת הסיפור בקובץ PDF

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן