טיפול וטיפוח העור במהלך טיפולים אונקולוגיים

המידע המובא בעמוד זה נכתב ע"י ד"ר עדי נוסרטי פרצ'יק, רופאת עור בכירה בבית החולים בילינסון – מנהלת מרפאת תופעות עוריות בחולי סרטן (Toxicity Skin) במרכז הסרטן דווידוף. חוקרת סרטן עור, בית החולים UCSF סן פרנסיסקו, קליפורניה.

טיפולים רבים של סוגי סרטן שונים עלולים להשפיע מאוד על העור. חשוב להכיר את תופעות הלוואי העוריות ושמור על מצבו ככל הניתן.

התופעה השכיחה ביותר היא פגיעה במחסום העורי, ובעקבות זאת יובש עורי קשה שללא טיפול עלול להוביל לגרד מפושט, פציעת העור, סדקים עוריים, פריחה מפושטת ואף לזיהומים עוריים. מטופלים רבים מציינים שהעור הניזוק והגרד פוגעים משמעותית באיכות השינה ובתפקוד היומיומי ולכן חשוב מאוד לשמור על טיפוח העור באופן תדיר בתקופת הטיפולים.

תופעה נוספת היא רגישות העור לשמש. טיפולי הכימותרפיה מרגשים את העור לקרני השמש ולא רק במהלך הטיפול עצמו אלא גם לאחר סיום הטיפולים. המשמעות של כך היא שהעור נשרף הרבה יותר מהר בעת חשיפה לשמש וכן הסיכון לסרטן העור עולה בהתאם.

הנה מספר טיפים לשמירה ולטיפוח העור במהלך טיפולי הסרטן: 

  1. בניגוד למיתוס, מים מייבשים את העור! העדיפו מקלחות קצרות במים חמימים שאינם רותחים. השתדלו להימנע מאמבטיות ממושכות.
  2. סבנו את הגוף עם סבון "ללא סבון" היפואלרגני ללא פרבנים, המיועד לעור רגיש או עור יבש.
  3. לאחר המקלחת יבשו היטב במגבת את הגוף ומייד לאחר מכן חשוב מאוד למרוח קרם לחות. מומלץ לבחור קרם לחות המיועד לעור יבש, היפואלרגני, ללא פרבנים. הימנעו מתכשירים מבושמים העלולים לגרות את העור והעדיפו מוצרים אשר נבדקו דרמטולוגית ובאישור משרד הבריאות.
  4. הישמרו מהשמש! בעת חשיפה לשמש – הקפידו על חבישת כובע רחב שוליים, משקפי שמש, מריחת קרם הגנה בעל מקדם SPF 30 ומעלה וחידושו מדי מספר שעות. וודאו כי מדובר בקרם הגנה בעל טווח הגנה רחב הכולל הגנה מקרני UVB+UVA. ישנם היום תכשירים המתאימים לסוגי עור שונים, נעימים למריחה ואינם דביקים, בחרו את התכשיר שמתאים לכם. בנוסף זכרו כי קרני השמש חודרות את שמשת הרכב – גם בעת נהיגה ברכב חשוב למרוח קרם הגנה ולחדשו. גם לאחר סיום הטיפולים חשוב להישמר מהשמש, לפנות אחת לשנה לרופא העור לסקירת שומות כלל גופית, ולהימנע לחלוטין ממיטות שיזוף.
  5. העדיפו בגדי כותנה קלילים ורחבים ולא מבד סינתטי או מצמר.
  6. מתגרדים? נסו להימנע מגירוד העור- גיזרו ציפורניים! ובמקום פעולת הגרד העלולה לפצוע ולסדוק את העור, שמנו את העור ככל הניתן באמצעות קרם לחות.
  7. פריחה בכפות הידיים והרגליים- פריחה בכפות שכיחה כתוצאה מהטיפולים הכימותרפיים. לרוב מדובר ביובש, אודם ותחושת שריפה בכפות הידיים והרגליים דבר העלול לגרום לקושי בתפקוד. יבשו היטב את הידיים לאחר כל שטיפת ידיים ומיד לאחר מכן מרחו קרם ידיים. העדיפו קרם שאינו דביק, ללא ריח וללא פרבנים המתאים לידיים יבשות וסדוקות. באם מופיע אודם משמעותי וכאב, פנו לרופא העור.
  8. יובש בפנים- המנעו כלל הניתן מחשיפה לשמש, העדיפו קרם פנים לעור יבש ומגורה, ללא פרבנים, בישום או אלכוהול. בבוקר העדיפו קרם לחות בעל הגנה מהשמש (30 SPF ומעלה).
  9. יובש בשפתיים- תופעה מאוד שכיחה מהטיפולים היא יובש בשפתיים וסביב השפתיים. הימנעו מליקוק השפתיים (הרוק גורם לגירוי) ומרחו שפתון שומני, נטול ריח, ללא גוון, המיועד לשפתיים יבשות.
  10. יובש וכאב לאחר הקרנות – טיפולי הקרינה עלולים לגרום ליובש עורי ניכר. הקפידו מיד לאחר ההקרנה למרוח קרם לחות או קרם שיקומי המכיל פנטנול אשר מרגיע את תחושת השריפה. המנעו מחשיפת האיזור המוקרן לשמש וכן הימנעו מלבישת בגדים צמודים.

לסיכום, טיפולי הסרטן השונים הופכים את העור לרגיש מאוד – שימרו עליו! הימנעו מחשיפה לשמש ככל הניתן, העדיפו מוצרי לחות שנחקרו מבחינת יעילותם ובטיחותם בחולים אונקולוגים, התמידו בשגרת טיפוח יומיומית ודאגו למעקב תדיר אצל רופא העור.

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן