תזונה מתאימה בשעת מלחמה

ההתמודדות עם תזונה מתאימה בסרטן המעי הגס, היא דבר מאתגר בימי שגרה ובייחוד בזמן מלחמה.
אסתי לפידות- דיאטנית קלינית אונקולוגית מעניקה לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הזאת בהצלחה.

התמודדות עם תזונה למטופלים אונקולוגים ומחלימים בימי מלחמה עולה שלב כי נוסף על ההתמודדות האישית ישנה התמודדות נוספת שהיא כללית. בעקבות העלייה ברמות הסטרס, המצב הרגשי המורכב, תסמינים גופניים יכולים להופיע או להיות מוחמרים כגון:

גזים, תחושת נפיחות, שלשולים או עצירות לסירוגין, חוסר תיאבון או תיאבון שאינו יודע שובע. כמו גם נדודי שינה שיכולים להשפיע על תחושת הרעב.

לכן, מספר המלצות שיוכלו להועיל:
1. האטו את קצב האכילה- בתקופות מתוחות ישנה נטייה לאכול מהר מבלי ללעוס טוב את המזון, מה שעלול לגרום לבליעה של אויר ולהקשות על עיכולו וכתוצאה מכך מוביל לנפיחות בבטן ותחושת כבדות. לכן, הקפידו על אכילה איטית ולעיסה מרובה.

2. שמרו על שגרה של אכילה מזינה, ארוחות בשעות קבועות יחסית ומסודרות, נסו להקפיד על שלוש ארוחות עיקריות ובמהלכם ארוחות ביניים לפי הצורך. שמירה על ארוחות קבועות יכולה לסייע בהפחתת "אכילה נשנשנית" לאורך היום. דווקא בתקופות של חוסר שגרה, יש חשיבות מרובה לדאוג לשגרת אכילה סדירה.

3. הקפידו על אכילה מספקת של ירקות לאורך היום- ירקות עשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים ויכולים לסייע בתפקוד מערכת העיכול. למטופלים הסובלים משלשולים מרובים מומלץ מרקי ירקות מרק עוף ומרק עצמות. למטופלים הנוטים לסבול מעצירות כדאי לשלב ירקות טריים, מוקפצים ומבושלים המסייעים להגברת תנועתיות מערכת העיכול. למטופלים עם סטומה פעילה, חשיבות מוגברת לאכילה של מרקי ירקות/ מרקי עוף על מנת להחזיר נוזלים ואלקטרוליטים.

4. הקפידו על דגנים מלאים וקטניות – על פי הסבילות האישית, שילוב של דגנים מלאים מסייעת להגברה של תחושת השובע ולמשכה כמו כן מעלה את רמות הסרטונין שמשפיעה על מצב הרוח.

5. הקפידו על אכילת חלבון בכל ארוחה (גבינות רזות עד 5 אחוז, סויה, קטניות, טופו, דגים, עוף וכו'). חלבונים חשובים לתחושת השובע וכן לשמירה על מסת שריר ולתפקוד תקין של המערכת החיסונית

6. שלבו חליטות צמחים לאורך היום, לחלק מהצמחים יש השפעה "מרגיעה" או כזאת התומכת במערכת העיכול. חליטות של קמומיל, מליסה, לואיזה בעלות השפעה מטיבה על גזים וכאבי בטן וכן מסייעות להרגעה ולכן מומלצות לשתייה לאורך היום. יש לציין כי חליטות אלו אינן מכילות קפאין.

7. שלבו תנועה, במהלך טיפולים אנטי סרטניים וכן לאחר ניתוחים יש התדלדלות משמעותית של מסת השריר הן בגלל הגידול עצמו, הטיפול בו וכן הירידה בתנועה שבאה בעקבותיו. לכן ישנה חשיבות מרובה להקפיד על תנועה לאורך היום. ללכת במקום לנסוע, לעלות במדרגות במקום לעלות במעלית. כמו כן נסו לשלב פעילות גופנית מכוונת כמו הליכה/ יוגה/ פילאטיס. לפי רמת היכולת.

לסיכום, התמודדות עם מחלת הסרטן בשילוב המלחמה היא ללא ספק מאתגרת. שילוב של אכילה נכונה ותנועה יכולה לסייע בהתמודדות ובהגברת החוסן הפיזי והנפשי.

תודה רבה לאסתי לפידות דיאטנית קלינית אונקולוגית ומנהלת מרכז לפידות המלווה מתמודדים עם סרטן בשלבים שונים של המחלה.

https://www.estilapidot.com/

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן