תזונה למחלימים מסרטן המעי הגס

החלמה מסרטן המעי הגס היא מורכבת מכמה היבטים שאחד מהם הוא הנושא התזונתי. לעתים בעקבות הניתוחים וההקרנות לאזור ייתכנו שינויים בהרגלי היציאות: תכיפות גבוהה, יציאות רכות או עצירות לחילופין או הישארות עם סטומה קבועה (אילאוסטומי או קולוסטומי).

אסתי לפידות- דיאטנית קלינית אונקולוגית, מחלקת את ההמלצותיה לשני חלקים: התמודדות עם הרגלי היציאות וכן, תזונה מותאמת למניעת הישנות.

ראשית, לאחר ניתוחי מערכת העיכול יש להימנע לכל החיים מאפרסמון וציפת פירות הדר.

תוכן עניינים

התאמות תזונתיות לעצירות:

  1. הקפדה על שתיה מרובה, הכמות המומלצת היא כ30 מ"ל לק"ג גוף, כך שאדם ששוקל 70 ק"ג יומלץ לו לשתות 2100 מ"ל בעוד שאדם השוקל 50 ק"ג יומלץ לו לשתות 1500 מ"ל מים. פעילות גופנית או ימים חמים במיוחד ידרשו שתיה מרובה יותר.
  2. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, הסיבים התזונתיים מגבירים תנועתיות של מערכת העיכול, מעלים נפח צואה ומשפרים את מרקמה. סיבים תזונתיים נמצאים בקליפות של ירקות, פירות, קטניות ודגנים. לכן מומלץ לשלב ירקות בכל ארוחה, בארוחות עיקריות מומלץ להעדיף דגנים מלאים כמו לחם מלא, שיפון, כוסמין, קינואה ובורגול על פני תפוח אדמה ופסטה וכן לשלב קטניות כמו עדשים, אפונה, שעועית וכו'. יש להעלות צריכת סיבים באופן הדרגתי על מנת למנוע אי נוחות במערכת העיכול.
  3. פעילות גופנית – פעילות גופנית סדירה וכן יומיום פעיל חשוב לתנועתיות תקינה של מערכת העיכול.

מזונות ייעודיים שיכולים לסייע לעצירות:

  1. חליטת שזיפים מיובשים: בכוס עם שלושה שזיפים מיובשים להוסיף מים רותחים בלילה ולשתות את הנוזל בבוקר.
  2.  עגבניה מרוסקת עם כף שמן זית על קיבה ריקה.
  3. דייסת שיבולת שועל או גרנולה ביתית ביוגורט גם כן יכולים לסייע בכך.

התאמות תזונתיות ליציאות מרובות:

  1.     הפחתה משמעותית של סיבים תזונתיים בדגש על הורדת קטניות, דגנים מלאים, ירקות ופירות חיים למעט בננה, קישוא, גזר, תפו"א ודלעת.
  2.     שילוב של אורז במהלך היום כדייסה, במרק וכו'
  3.     הימנעות מאכילה של מזונות מטוגנים או עשירים בשומן כגון: שניצל, חצילים מטוגנים, ג'חנון, סיגרים, פסטלים, בורקסים וכו'.
  4. יש לציין כי במידה ואין שיפור ביציאות עם הזמן על אף ההקפדה על ההנחיות הבסיסיות הללו מומלץ לפנות לייעוץ אישי אצל דיאטנית.

תזונה מומלצת להפחתת הסיכון להישנות לסרטן המעי הגס

"האם יש משהו שאני יכול.ה לעשות על מנת להוריד את הסיכון להישנות?" – היא אחת השאלות שאני נשאלת הכי הרבה ואני גם לגמרי מבינה למה. אחרי המסע המפרך של הטיפולים והניתוח. המוטיבציה מאוד גבוהה להיות פרואקטיבי בהורדת הסיכון להישנות

מהם הדברים שהכי חשוב לשים אליהם לב?

משקל – שמירה על משקל תקין היא חשובה למניעת הישנות. "רעב הוא סימן לבריאות" ולכן אחד הדברים שמתרחשים באופן טבעי לאחר סיום הטיפולים הוא עלייה במשקל. נבדיל בין עליה במשקל רצונית וטובה שכוללת עלייה משמעותית גם במסת השריר לבין עלייה במסת השומן בעקבות צריכה מופרזת של "קלוריות ריקות" כמו ממתקים, שוקולדים ועוגות.

אכילה של "מזונות שלמים"- מזונות שלמים הם מזונות המכילים גם את הקליפה של הדגן כמו קינואה, בורגול, כוסמת ועוד. צריכה מספקת של סיבים תזונתיים היא חיונית להורדת הסיכון לסרטן המעי הגס. לעתים צריכה מרובה של סיבים תזונתיים יכולה לאתגר את מערכת העיכול ולייצר חוסר נוחות, יחד עם זאת היא חשובה מאוד. לכן יש מקום להקפיד על העלאת הצריכה באופן הדרגתי על מנת לתת למערכת העיכול אפשרות להסתגל ולהפחית תופעות לוואי כמו נפיחות וגזים.

אכילה של ירקות ופירות באופן מספק- צריכה גבוהה של ירקות ופירות מספקת לגוף ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וכן סיבים תזונתיים החשובים להפחתת הסיכון להישנות.

פעילות גופנית – מלבד ההשפעות המיטיבות של פעילות גופנית על המצב הנפשי ועל מסת השריר ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע הוכח במספר מחקרים כמפחית סיכון להישנות של סרטן המעי הגס. ההמלצה היא 150 דק' בשבוע של פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, שחייה או אופניים וכן ביצוע של פעילות גופנית אנאירובית כמו פילאטיס, כח או יוגה פעמיים בשבוע, רבע שעה בכל פעם. פעילות גופנית היא חשובה במיוחד בתהליך השיקום לאחר הטיפולים במטרה לחזק את מסת השריר.

בשר אדום – צריכה גבוהה מ300 גר' בשבוע של בשר אדום הוכחה כמעלה סיכון לסרטן. ההמלצה שלי להמעיט ככל הניתן. להעדיף דגים, עוף וכמובן קטניות (עדשים, אפונה, שעועית, גרגירי חומוס, מש וכו')

בשר מעובד- בשר זה הוא בשר שעבר תהליך של עיבוד כמו המלחה או עישון, לדוגמה פסטרמות, נקניקים, נקניקיות וכו'. יש להימנע לחלוטין מבשר מעובד.

אלכוהול – צריכה גבוהה של אלכוהול מעל מנה 1 לאישה ומעל 2 מנות לגבר מעלים סיכון לסרטן המעי הגס. מנת אלכוהול היא שליש בירה, כוסית וודקה או וויסקי, כוס יין.

יש לציין שגם צריכה חד פעמית גבוהה של אלכוהול לדוגמה פעם בשבוע חצי בקבוק איננה מומלצת.

 שינוי ההרגלים יכול להיות מאתגר גם כאשר המוטיבציה גבוהה.

שלושה דברים שיוכלו לעזור לכם לבצע שינוי שיימשך לאורך זמן:

ראשית, התכלית:  למה אני עושה את מה שאני עושה, מה זה יתן לי? מה זה יאפשר לי. מה המטרה של שינוי ההרגלים, של האכילה היותר מאוזנת. כפי שאמר פרופ' ויקטור פרנקל: "מי שיש לו למה יוכל לסבול כל איך".

שנית, שינוי סביבה- לשים לב מה נמצא על השיש, מה נמצא במקרר, מה נמצא קבוע בעגלת הקניות שלכם. האם אלו הדברים שהם מתאימים להרגלים שתרצו לאמץ או דווקא בדיוק להיפך. שינוי סביבה הוא קריטי לשינוי אישי.

 שלישית- ליווי מקצועי בתדירות משתנה בהתאם לצורך, מאפשרת לבחון את הרגלי האכילה וביסוס של הרגלים חדשים וטובים יותר.

תודה רבה לאסתי לפידות דיאטנית קלינית אונקולוגית ומנהלת מרכז לפידות המלווה מתמודדים עם סרטן בשלבים שונים של המחלה.

https://www.estilapidot.com

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן