התמודדות עם סטומה


המידע בפרק זה הוא מתוך המדריכים מקבוצת הפייסבוק "בעלי סטומה". מומלץ להיכנס לקבוצה ולהיעזר בניסיונם של בעלי הסטומה הרבים שתורמים מהידע שלהם בנדיבות: קבוצת "בעלי סטומה"

 

לעתים לא ניתן לחבר מחדש את חלקי ההמעי הגס או החלחולת מייד לאחר הסרת הגידול. במקרה זה יש צורך בביצוע סטומה של המעי הגס (colostomy) או סטומה של המעי הדק (ileostomy). סטומה של המעי הגס כרוכה בחיבור המעי הגס לפתח על פני הבטן, שנועד לאפשר את הפרשת הצואה אל מחוץ לגוף. סטומה של המעי הדק (ileostomy) כרוכה בחיבור של חלקו התחתון של המעי הדק (ileum) לפתח על פני הבטן. בשני המקרים, צואה וגזים יוצאים מהמעיים דרך הפתח לתוך שקית או פאוץ' המחובר לדופן הקדמי של הבטן. במרבית המקרים הסטומה היא זמנית (מספר חודשים, בהתאם לשיקול הדעת של הצוות הרפואי – רק עד שהאזור המנותח יחלים במידה שתאפשר מעבר צואה באזור ההשקה ללא חשש, ואז מתבצע ניתוח נוסף לסגירת הסטומה. במקרים אחרים הסטומה יכולה להיות קבועה. אנשים שמתמודדים עם סטומה של המעי הגס או של המעי הדק, זמנית או קבועה, יכולים ליהנות מאיכות חיים טובה, אך נדרשות התאמות בחיי היומיום. אחות המתמחה בטיפול בסטומה תשוחח אתכם על כל היבטי החיים עם סטומה ותספק לכם את המידע הדרוש. את כל הציוד הדרוש תספק לך קופת החולים שבה אתה מבוטח, ללא תשלום נוסף.

 

אילאוסטומי

אילאוסטומי (או אילאוסטומיה) היא מילה המורכבת משתי מילים יווניות:

אילאום – החלק הסופי של המעי הדק; סטומה – פֵּה או פתח.

כלומר, אילאוסטומיה היא קצהו של המעי הדק היוצא דרך חתך בדופן הבטן ויוצר פתח מלאכותי – סטומה. בניתוח כורתים את המעי הגס או את חלקו, ומטים את קצה המעי הדק אל דופן הבטן.

האילאוסטומי יכולה להיות זמנית או קבועה, ולהתבצע בשיטת ניתוח לולאה או ללא לולאה – ההחלטה הניתוחית תלויה בשיקולים שונים הקשורים במצבו של המטופל.

הסטומה עגולה או אליפטית בדרך כלל, וצבעה כצבע הרירית בפה. סמוך לניתוח היא נראית נפוחה מעט, אך תוך כמה שבועות היא תקטן עד לגודלה הסופי. גודלה, מיקומה וצורתה שונים מאדם לאדם. דרך הסטומה יוצאים הצואה והגזים מהמעי אל שקית הצמודה לעור. השקית מתחברת לבסיס שמודבק את העור סביב הסטומה (הציוד מסופק חינם בקופות החולים).

קשה להאמין, אבל אפשר לחיות גם בלי המעי הגס!

המעי הדק הוא האיבר שאליו המזון עובר מהקיבה, ובו מתעכלים ונספגים אבות המזון. רוב הנוזלים וכן שאריות מזון שאינן ניתנות לעיכול, מועברים למעי הגס להמשך העיכול והספיגה. ככל שהתוכן מתקדם במעי הגס, כך נספגים יותר מים ומלחים דרך דפנות המעי, והצואה הופכת למוצקה יותר. כאשר כורתים את המעי הגס, "ייקח על עצמו" המעי הדק את תפקידיו של המעי הגס, לכן הסרתו או עקיפתו לא תפְגע בפעולות העיכול, ותהליך הספיגה יתרחש לאורך המעי הדק. כמה חודשים אחרי הניתוח יהיה מרקם היציאות נוזלי, אולם בהדרגה יהפכו היציאות לסמיכות יותר, והמרקם יהיה דייסתי.

להבדיל מפי הטבעת, המסתיים בסוגר שרירי שמאפשר לשלוט על הפתיחה והסגירה שלו, לסטומה אין סוגרים. מכאן, שלבעלי סטומה אין שליטה ביציאות המופרשות ממנה. אין גם תחושה של צורך ביציאה, וגם לא אפשרות "להתאפק". הצואה והגזים יוצאים אפוא דרך הסטומה אל שקית המוצמדת בקביעות אל דופן הבטן.

 

קולוסטומי

קולוסטומי (או קולוסטומיה) היא מילה המורכבת משתי מילים יווניות:

קולון – המעי הגס; סטומה – פֶּה או פתח.

קולוסטומי היא חלק מהמעי הגס היוצא דרך חתך בדופן הבטן ויוצר פתח מלאכותי. פתח זה נקרא סטומה. הקולוסטומי מבוצעת בניתוח שבו מוציאים חלק מהמעי הגס או או עוקפים אותו, והיא יכולה להיות זמנית או קבועה לפי הצורך.

הסטומה עגולה או אליפטית בדרך כלל, וצבעה ורוד-אדום כצבע הרירית בפה. סמוך לניתוח הסטומה נראית נפוחה מעט, אך תוך כמה שבועות היא תקטן עד לגודלה הסופי. גודל הסטומה, צורתה ומיקומה על פני דופן הבטן עשויים להשתנות מאדם לאדם. דרך הסטומה יוצאים הצואה והגזים אל תוך שקית הצמודה לדופן הבטן, שקית המתחברת לבסיס שמודבק אל העור סביב הסטומה (הציוד מסופק חינם בקופות החולים).

אפשר לחיות גם בלי חלקים מהמעי הגס!

המעי הגס הוא החלק האחרון במערכת העיכול. זהו החלק האחראי על ספיגת הנוזלים וחלק מהמלחים המגיעים אליו מהמעי הדק, ועל ריכוז מרכיבי הפסולת המופרשים דרך פי הטבעת.

במעי הגס שישה חלקים: המעי העולה (ימני), המעי הרוחבי, המעי היורד (סיגמויד), רקטום ופי הטבעת. עם זאת, גם כאשר עוקפים או כורתים אחד מהחלקים האלה, פעולת הספיגה והעיכול אינן נפגעות, מאחר שהן ייעשו במעי הדק.

בניגוד למעי הגס, המסתיים בסוגר שרירי המאפשר לשלוט על הפתיחה והסגירה של פי הטבעת, בסטומה אין סוגרים. מסיבה זאת אין אפשרות לשלוט בהתרוקנות הצואה והגזים, אין גם תחושה של צורך ביציאה, ואין אפשרות "להתאפק". הצואה והגזים יוצאים אפוא אל השקית המוצמדת בקביעות אל דופן הבטן.

ככל שהקולוסטומיה ממוקמת גבוה במעי הגס (רחוק מפי הטבעת), כך יש פחות זמן לספיגת הנוזלים. במקרה זה אופי ההפרשות יהיה רך יותר, וזמן ההתרוקנות לא צפוי. בקולוסטומי הממוקמת נמוך יותר (קרוב יותר אל פי הטבעת), ההפרשות יהיו מוצקות יותר, וזמני ההתרוקנות צפויים.

עם הזמן יחזור רפלקס ההתרוקנות לתפקודו, ואצל רוב האנשים תהיה ההתרוקנות בזמנים קבועים, אף שבין ההתרוקנויות יכולה להיות הפרשה נוזלית. אצל חלק מהמנותחים ההתרוקנות תהיה תגובה לגירוי כמו שתייה חמה, מיץ, קפה או אכילה.

 

על ציוד ותכשירים

התאמת הציוד

הדרכה בנוגע לטיפול בסטומה תקבלו מאחות הסטומה בבית החולים, היא תסייע לכם בבחירת הציוד המתאים לכם ביותר, תדריך אתכם בשימוש בו ותאפשר לכם להתנסות בהחלפת הציוד באופן עצמאי. מומלץ לשתף בהדרכה אדם קרוב, שיוכל לסייע במקרה הצורך.

גם מחוץ לבית החולים אינכם לבד: קופות החולים השונות הכשירו צוותים של אחֵי ואחיות סטומה שאמורים לתת מענה בקהילה. בדקו במרפאה שלכם מיהי אחות הסטומה שלכם, והיעזרו בהן ככל שתזדקקו.

חברות לציוד סטומה

קופות החולים מספקות חינם ציוד הנרכש מארבע חברות:

בי בראון – http://www.cwt.org.il/

 טל: 072-397-1810

הוליסטר – http://stoma.co.il/

 טל: 1-800-30-68-68

קולופלסט – https://www.coloplast.co.il/

 טל: 1-800-69-69-68

קונבטק – Philtel.co.il 

 טל: 1-800-800-150

כאמור, אחות הסטומה תסייע לכם לבחור ציוד מהחברה שבה יימצא הציוד המתאים לכם, אולם זו החלטה בהחלט הפיכה: עם הזמן תוכלו להתנסות בציוד מחברות שונות. לצורך זה אפשר לפנות טלפונית אל כל אחת מהחברות, והן ישלחו דוגמאות של פרטי ציוד שבהם אתם רוצים להתנסות. באתרים של החברות יש קטלוגים עם פרטי הציוד שהן מספקות.

חשוב לדעת כי לכל אחת מארבע החברות הזמינות כרגע בישראל יש מערך אחיות תומכות. ניתן להתייעץ איתן טלפונית או להזמין הביתה להדרכה ולהתאמת ציוד (לעיתים נדרש לכך אישור של אחות סטומה מחוזית של הקופה שאליה שייכים). כדאי להתנסות בציוד של החברות השונות ולבחור את המתאים לכם ביותר, ניתן גם לבחור בפרטי ציוד או בתכשירים מחברות שונות, אולם לא מומלץ לעשות זאת סמוך לניתוח.

 

הזמנת הציוד

את רשימת הציוד שקיבלתם בבית החולים הביאו אל הרופא המטפל או אל אחות המרפאה על מנת שיכינו עבורכם מרשמים. רצוי שבן משפחה יכין את הציוד מראש, עוד בהיותכם בבית החולים, כך שעם השחרור הציוד יהיה כבר בביתכם. בתקופה הראשונה לאחר הניתוח מבנה הסטומה יכול להשתנות, לכן מומלץ להזמין בפעם הראשונה ציוד בכמות שתספיק עד המדידה החוזרת, כעבור כחודש מהניתוח.

אל תזמינו ציוד ליותר מכחצי שנה, כי הוא עלול להתקלקל.

הזמנה חוזרת של הציוד נעשית בדרכים שונות בקופות החולים השונות ובמרפאות השונות:

  • קופת חולים כללית: להבדיל מתרופות אחרות, אין אפשרות לחדש את הזמנת ציוד הסטומה באתר הכללית. כדי לחדש את המרשמים יש לפנות אל האחות. בתיאום איתה אפשר לחדש את המרשמים טלפונית או דרך המייל. הקופה מאשרת הזמנת ציוד לשלושה או ארבעה חודשים. האחות תתייעץ אתכם בנוגע לכמויות שלהן אתם זקוקים, ותעביר את המרשמים לבית המרקחת. הציוד יגיע לבית המרקחת בטווח של כשבוע, לכן חשוב לפנות לאחות לקבלת מרשם כשבידכם מלאי לכחודש ימים (ליתר ביטחון). בקשו מהרוקחים לטלפן אליכם עם הגעת הציוד. מכאן, שאין צורך להגיע למרפאה לצורך קבלת הציוד יותר מארבע פעמים בשנה. 
  • קופת חולים מכבי: המרשם הראשוני יוצא מאחות סטומה בבית חולים לאחות הסטומה המחוזית. יש הזמנה קבועה ביום קבוע בחודש, ובית המרקחת מזמין גם בלי שמבקשים. אפשר להזמין ציוד לחודשיים. אם רוצים לשנות את המרשמים או להוסיף פריט מסוים, מודיעים על כך לאחות הסטומה, והיא משנה את המרשמים על פי המבוקש. במקרה הצורך היא מבקשת אישור מאחות הסטומה המחוזית. בית המרקחת מתקשר להודיע על הגעת הציוד, וכל שנותר לעשות הוא לאסוף אותו מבית המרקחת.
  • קופת חולים מאוחדת: פונים לרופאת המשפחה באמצעות המערכת הממוחשבת. מצרפים קובץ וורד עם רשימת הפריטים הדרושים כולל כמויות ומק"ט, והרופאה מנפיקה מרשמים. מודיעים על כך בוואטסאפ למנהל בית המרקחת + קוד זמני, בית המרקחת מכין את הציוד, וכעבור יום-יומיים ניתן לאסוף אותו משם.
  • קופת חולים לאומית: מבקשים באפליקציה מרשמים מהרופא ולאחר מכן מבקשים מהרוקח להזמין. כעבור ארבעה-חמישה ימים ניתן לאסוף את הציוד מבית המרקחת.

חשוב מאוד: במקרה שבו אתם זקוקים לציוד בדחיפות (כי בית המרקחת סגור, או כי הציוד עדיין לא הגיע לבית המרקחת, או כי שכחתם לבקש מרשם בזמן או מכל סיבה אחרת) אתם מוזמנים לפנות ל:

 

טיפול בסטומה

החלפת הבסיס (מגן העור)

את הבסיס יש להחליף ברגע שבו עולה חשד שהוא עומד להיפתח. על מנת למנוע דליפות מוטב להקדים ולהחליף אותו כשחשים גרד בעור, או כעבור חמישה שישה ימים לכל היותר.

ישנן מגוון דרכים להחליף בסיס לסטומה. עם היציאה מבית החולים פעלו לפי הנחיותיה של אחות הסטומה ובהמשך נסו למצוא דרכים שיקלו עליכם או שיתאימו לכם יותר.

השקית

יש שקיות סגורות ויש פתוחות, והן מגיעות בגדלים שונים. כשהשקית מתמלאת גזים, ניתן לשחרר אותם על ידי פתיחת החיבור העליון שבין השקית לבין הבסיס (בחלק מהחברות אפשרות זו אינה קיימת).

את השקית הפתוחה מרוקנים כשהיא מתמלאת ומכבידה, או בכל פעם שמטילים שתן. כדי למנוע התזה של מי האסלה כדאי לשחרר את הגזים גם לפני ריקון השקית, ולהניח באסלה פיסה של נייר טואלט.

יש מי שממליצים להחליף את השקית מדי יום. לעומתם, יש מי שמחליפים את השקית רק עם החלפת הבסיס, גם אם מדובר בפעם בשבוע בלבד. לדבריהם, מאחר שאין מגע בין תוכנה של השקית לבין העור, לא אמורים להתפתח זיהומים או פגיעה בעור גם אם מחליפים את השקית באותה תדירות שבה מחליפים את הבסיס.

את השקית הסגורה יש להחליף כאשר היא מתמלאת כשליש מנפחה, בין 3-1 פעמים ביום. יש להחליף אותה בישיבה או בעמידה. יש לנתק אותה מהבסיס, לנקות את פנים מגן העור ואת הטבעת החיצונית בעזרת נייר יבש או מגבון (לא בעזרת מים) ולחבר שקית חדשה.

התמודדויות

  • ריח– השקית אטומה ואינה מעבירה ריחות, לכן אין צורך לחשוש גם כשהיא מלאה. לריח חשיבות רבה, כי הוא משמש תמרור אזהרה ומתריע שיש לבדוק אם הגיע הזמן להחליף את הבסיס או את השקית. ריחות עשויים להתפזר בעת ריקון השקית או החלפתה. כדי למנוע זאת ניתן להשתמש ב:
    • ספריי ריח – מתאים לריסוס בחלל החדר, לפני החלפה ובכלל
    • שמן אתרי בריח מועדף – לטפטף טיפה לתוך השקית. אפשר לטפטף למרסס (שפריצר) שבו מים, ולהתיז סביב.
    • תמצית וניל – לטפטף טיפה לתוך השקית.
    • דאודורנט של חברות הציוד (הוליסטר/קולופלסט) – זמין בבקבוק גדול או בשקיות של מנות נפרדות לנסיעות – שמים בתוך השקית.
  • צריבות, גרד וכוויות-  הדרך למניעת פגיעה בעור היא אטימה טובה של האזור סביב הסטומה באמצעות פסטה, טבעות אטימה, ספריי סיליקון ועוד. פגיעה בעור נובעת לעיתים משימוש בבסיס שאינו מתאים לסוג העור, או שהעור מפתח רגישות לבסיס מסוים גם לאחר שימוש ארוך טווח. לכן, לפני שמתחילים בטיפול באמצעות משחות ואבקות למיניהן, כדאי לנסות להחליף את סוג הבסיס או את חברת הציוד – לעיתים שימוש בבסיס של חברה אחרת יפתור את הבעיה. אם החלפת הבסיס בבסיס מסוג אחר או מחברה אחרת לא הועילה, נתחיל בטיפול בעור. לצורך זה חשוב להתייעץ עם אחות סטומה.
  • גזים- גזים הם תוצר טבעי של פעילות העיכול. סמוך לניתוח יש לעיתים יותר גזים, אולם הם פוחתים עם הזמן. כאמור, ניתן לשחרר אותם על ידי הפרדה של חלקה העליון של השקית מהבסיס, ומכאן, שגם כמות גדולה של גזים, אין בה כדי להפריע לשגרת החיים. ניתן גם להתייעץ עם תזונאי/ת או רופא/ת גסטרו בנוגע לדרכים להפחית היווצרות של גזים.

 

דרכי התמודדות עם פגיעה בעור שמסביב לסטומה

מניעה

אף שיש פתרונות רפואיים לפגיעות שונות בעור, כדאי מאוד להשקיע במניעה. 

  1. אטימה טובה- לאטימה טובה של האזור סביב הסטומה חשיבות רבה. האטימה מתחילה בהתאמתו של פתח הבסיס לגודל הסטומה. יש חברות המספקות בסיס עם פתח גמיש, שמותאם לגודל הסטומה לא על ידי גזירה אלא על ידי עיצוב ידני. נוצר מעין צווארון החובק את הסטומה. יש מי שממליצים למרוח פסטה סביב הסטומה או סביב פתח הבסיס. לכל החברות יש פסטות. יש כאלה עם אלכוהול, ויש כאלה ללא אלכוהול. חשוב לציין כי לא כל הפסטות מתאימות לכל סוגי העור. מכאן שיש חשיבות רבה להתנסות האישית. כמו כן ניתן להשתמש בטבעות אטימה שמדביקים סביב הסטומה, מתחת לבסיס, נוסף על הפסטה או במקומה. את טבעות האטימה ניתן לרכך עם חום היד ולרדד או לעצב לצורה הנחוצה.

שימו לב- ניתן לשלב בין מוצרים של חברות שונות. כלומר, גם אם משתמשים בציוד של חברה אחת, אפשר להשתמש במוצרים או בתכשירים של חברה אחרת.

  1. הגנה על העור- 
  • תרסיס קאבילון – שכבת סיליקון שמתיזים סביב הסטומה לפני הדבקת הבסיס. מומלץ לבדוק האם ניתן לרכוש בעלות מסובסדת דרך קופת החולים.
  • ספריי סיליקון- קיימים תרסיסים כאלה בחברת קולופלסט וחברת בי בראון,
  • מגבונים מגיני עור של החברות השונות.
 

טיפול בפצעים ובגירויים בעור

לצורך טיפול בעור חשוב להתייעץ עם אח או עם אחות סטומה. כדי לקבל טיפול מיטבי חשוב שהם יראו ויאבחנו את הפגיעה בעור. ניתן לצלם את הפצע ולקבוע תור טלפוני, או לפגוש את האחות במרפאה. הטיפול בעור יהיה באמצעות משחות או אבקות, או באמצעות שילוב ביניהם.

משחות ואבקות- קיימות משחות עם או ללא מרשם. בנוסף לכל אחת מהחברות יש קרם לחות עשיר שניתן לקבל ללא עלות דרך קופות החולים.

מכיוון שמשחה עלולה למנוע הדבקה טובה של הבסיס יש לאפשר לה די זמן להיספג בעור ולאחר מכן לספוג את השאריות. כך גם בנוגע לאבקה- יש להרחיק את השאריות (לנשוף על השארית) לפני הדבקת הבסיס. ניתן גם להשאיר את שארית האבקה על העור ולהיעזר בחגורה כדי לייצב את הבסיס.

לבעלי קולוסטומי עשויה לסייע מקלחת ללא הבסיס, שטיפה בסבון ללא סבון והשארת המקום מאוּורר לכחצי שעה. (פחות מתאים לבעלי איליאוסטומי).

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן